مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی و سایر تکالیف مودیان اعلام شد جزییات تازه از نحوه فروش بلیت‌های اربعین (۱۴ خرداد ۱۴۰۳) ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۳ توسط سرپرست ریاست جمهوری راه‌اندازی تالار ارز اشخاص در مرکز مبادله تا یک ماه دیگر جزئیات جدید از فروش اینترنتی نان | چگونه اینترنتی نان بخریم؟ شرایط فروش فوری سه محصول ایران خودرو ویژه خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد + جزئیات آیا زمان واریز کالابرگ خرداد ۱۴۰۳ مشخص شده است؟ بازار طلای جهانی در انتظار سیاستهای پولی ایالات متحده آرام شد توزیع روزانه ۱.۵ تن گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار در مشهد تحقق بیش از ۲۳ میلیون قطعه جوجه‌ریزی در خراسان رضوی از ابتدای سال جاری قبض‌های میلیونی در انتظار مشترکان بد مصرف برق قیمت جدید کوییک پلاس اتوماتیک اعلام شد + جدول (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) ارز ترجیحی شکر حذف شد | گرانی در انتظار شکر؟ فراخوان گمرک برای جاماندگان فعال‌سازی موبایل مسافری توزیع تایر با ارائه ضمانت‌نامه تولیدکنندگان سردرگمی سهامداران در بلاتکلیفی بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) طلای ۱۸ عیار در مشهد نسبت به دیروز گرانتر شد + جزئیات (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) نظر کارشناسان بازار‌های مالی درباره وضعیت بازار‌ها با توجه به انتخابات پیش رو + نمودار بانوان مشهدی چگونه می‌توانند وام خوداشتغالی خیاطی دریافت کنند؟ قیمت دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال امروز | کاهش اندک حباب سکه (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) واردات تمام مدل‌های آیفون همچنان ممنوع است | آیفون ۱۳ دیگر ترخیص نمی‌شود از رهن ۷۰۰ میلیونی تا اجاره ۲۰ میلیونی آپارتمان در کوی امیرالمومنین مشهد (۱۳ خرداد ۱۴۰۳) آدرس اشتباهی حمایت از تولید | درس‌هایی از تئوری رشد آدام اسمیت ممنوعیت فروش پرواز‌های چارتری لغو شد؟ تعاونی مسکن کارگران به طور جدی در دستور کار است کلاهبرداری ۱۵۰۰ میلیارد ریالی با ترفند پیش فروش خودرو
سرخط خبرها

واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳)

  • کد خبر: ۲۲۹۴۰۷
  • ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۶
واکنش بورس به خبر شهادت رئیس جمهور چه بود؟ | گزارش وضعیت بازار سهام ( یکم خرداد ۱۴۰۳)
یادآوری ریسک‌های سیاسی در گذشته تجربه تلخی را برای بازار سرمایه به یادگار گذاشته است؛ از ریزش ۴.۳ درصدی بورس یک روز پس از شهادت سردار سلیمانی گرفته تا افت ۱.۴ درصدی شاخص در نتیجه انتقام سخت.

به گزارش شهرآرانیوز، حادثه تلخ سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و به‌شهادت‌رسیدن ایشان و هیئت همراهشان ریسک سیاسی جدیدی را برای بازار متصور کرد. بر همین اساس صبح روز گذشته با اعلام خبر به‌شهادت‌رسیدن آن‌ها، بلافاصله اعلام خبر تعطیلی بورس در روز دوشنبه اعلام شد. 

اما امروز، یک روز پس از این حادثه، بازار به کار خود ادامه داد، اما با یک تفاوت؛ دامنه نوسان معاملات سهامی به مثبت و منفی ۲ درصد و صندوق‌های سهامی به مثبت و منفی ۴ درصد تغییر یافت. این اقدام مسبوق به سابقه بوده و با هدف حمایت از حقوق سهام‌داران و جلوگیری از تداخل در فرایند‌های بازار‌های سرمایه به‌نفع ذی‌نفعان در روز‌های حساس که احتمال ریزش شدید بازار وجود دارد، انجام می‌شده است. 

به طور قطع پیش‌بینی اقتصادی بدون توجه به عوامل سیاسی و جهانی امکان‌پذیر نیست، اما به طور کلی بازار‌های سهام در کشور‌های مختلف حساسیت فوق‌العاده‌ای به وقایعی همچون جنگ، درگیری و نااطمینانی سیاسی داشته و عموماً افت معناداری را تجربه می‌کنند، اما پس از برطرف‌شدن این نگرانی، اغلب بازار‌ها به روند تعادلی یا پیشین خود بازمی‌گردند.

نگاهی به روند کلی بازار امروز 

با وجود دامنه نوسان محدود، امروز شاخص کل با رشد ۱۲۳۶ واحدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۱۳ هزار واحد آرام گرفت. فملی، فولاد، خودرو و تاصیکو چهار نماد با بیشترین تاثیر مثبت و نوری، فارس و بوعلی سه نماد با بیشترین تاثیر منفی بر این شاخص بودند. 

شاخص کل هموزن و شاخص فرابورس اما مسیر متفاوتی از شاخص کل را طی کردند. شاخص هموزن امروز افت ۷۹۷ واحدی و شاخص فرابورس افت ۸۳ واحدی را ثبت کردند. 

امروز نیز همچون روز‌های گذشته شاهد خروج سرمایه حقیقی‌ها از بازار بودیم که در این رابطه ۱۹۶ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

نکته قابل تامل در معاملات امروز بازار به ارزش معاملات خرد می‌رسد. ارزش معاملات که پیش از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور، در کانال ۳ همت قرار داشت امروز با افت شدید روبه‌رو شد و به ۱۷۸۷ میلیارد تومان رسید. البته بخشی از این کاهش ارزش معاملات به محدودیت بیشتر در دامنه نوسان برمی‌گردد.

پایان کار بورس یک روز پس از شهادت رئیس جمهور | بازار راه خود را رفت (۱ خرداد ۱۴۰۳)

کارشناسان معتقدند با توجه به اخبار ماه‌های اخیر و ریسک سیستماتیک موجود در بازار و همچنین وجود سود‌های بیش از ۳۵ درصدی اوراق اخزا، شاخص کل نتوانست خود را بالای محدوده ۲ میلیون ۳۰۰ هزار تثبیت کند و در حال رسیدن به محدوده حمایتی مهم ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد است که در صورت شکست این محدوده حمایتی شاخص وارد فاز نزولی می‌شود و می‌تواند اهداف پایینتری را مشاهده کند.

در پیش بینی وضعیت بورس در آخرین ماه بهار، برخی از فعالان بازار سرمایه بر این باورند که ادامه روند افت نرخ دلار از منظر روانی، صنایع بورسی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به نظر می‌رسد شرایط جدید سیاسی کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام سناریو‌های جدیدی را پیش روی بازار خواهد گذاشت.

شکاف موجود بین نرخ دلار نیمایی و دلار بازار آزاد، همچنان بازار را در شرایط اضطراب قرار داده است. رشد دلار نیمایی برای بهبود حال بازار خوب است، اما به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که تغییرات قابل‌توجهی در نرخ دلار نیمایی مشهود نباشد، نمی‌توان از رشد آهسته این نرخ، به‌عنوان محرکی برای رشد بازار سهام نام برد. 

علاوه بر این قرار داشتن نرخ بهره بدون‌ریسک در سطح بالا نیز بازار‌ها را در مضیقه قرار داده‌است و اجازه حرکت صعودی به بازار‌های دارایی را نمی‌دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->